Όσιος Παΐσιος: Χρειάζεται πνευματικός οδηγός στην πνευματική ζωή.

Σήμερα το πιο απαραίτητο είναι να βρουν οι άνθρωποι έναν πνευματικό, να εξομολογούνται, να του έχουν εμπιστοσύνη και να τον συμβουλεύωνται. Αν έχουν πνευματικό και βάλουν ένα πρόγραμμα με προσευχή και λίγη μελέτη, εκκλησιάζωνται, κοινωνούν, τότε δεν έχουν τίποτε να φοβηθούν σ’ αυτήν την ζωή.

Η ψυχή πρέπει να παρακολουθήται από τον πνευματικό, για να μη λαθέψη τον δρόμο της. Μπορεί να βοηθάη στον αγώνα λ.χ. και η πνευματική μελέτη, αλλά, αν κανείς δεν έχη πνευματικό οδηγό, μπορεί να δίνη δικές του ερμηνείες σ’ αυτά που διαβάζει, και να πλανηθή.

Βλέπεις, και όταν κάποιος πάη κάπου με το αυτοκίνητό του και δεν γνωρίζη καλά τον δρόμο, μπορεί να συμβουλεύεται τον χάρτη, αλλά σταματάει κιόλας και ρωτάει, για να μην πάρη λάθος δρόμο. Ξεκινάει, ας υποθέσουμε, από την Αθήνα να πάη στην Φλώρινα. Έχει χάρτη και τον παρακολουθεί, αλλά ρωτάει και σε κανένα περίπτερο αν πηγαίνη καλά, αν ο δρόμος είναι καλός, γιατί σε καμμιά διασταύρωση υπάρχει κίνδυνος να πάρη άλλο δρόμο και να βρεθή στην Καβάλα ή σε κάποιον γκρεμό να κινδυνέψη να σκοτωθή. Φυσικά, μπορεί κάποιος να ρωτήση, αλλά να μην πάρη τον δρόμο που θα του πουν, και να βρεθή τελικά αλλού, ή να μην προσέξη τα επικίνδυνα σημεία, και να πάθη κακό. Όποιος όμως του δείξη τον δρόμο και συγχρόνως του πη: «πρόσεξε, στο τάδε σημείο έχει μια στροφή επικίνδυνη, εκεί έχει έναν γκρεμό…», εκείνος θα έχη το μισθό του. Το ίδιο, θέλω να πω, πρέπει να γίνεται και στην πνευματική ζωή. Είναι απαραίτητο ο πιστός να έχη πνευματικό που θα τον καθοδηγή με τις συμβουλές του και θα τον βοηθάη δια του μυστηρίου της εξομολογήσεως. Έτσι μόνον μπορεί να ζήση ορθόδοξη πνευματική ζωή και να είναι σίγουρος ότι βρίσκεται στον σωστό δρόμο.

Τον πνευματικό οδηγό φυσικά κανείς θα τον διαλέξη. Δεν θα εμπιστευθή στον οποιονδήποτε την ψυχή του. Όπως για την υγεία του σώματος ψάχνει να βρη καλό γιατρό, έτσι και για την υγεία της ψυχής του θα ψάξη να βρη κάποιον καλό πνευματικό και θα πηγαίνη σ’ αυτόν, τον γιατρό της ψυχής, τακτικά.

από το βιβλίο: Η δύναμη της εξομολογήσεως

imverias

 

ΕΛΕΗΜΟΣΥΝΗ ΜΕ ΚΑΡΔΙΑ ΣΥΓΚΑΤΑΒΑΙΝΟΥΣΑ

«Αγαπητοί, ας μη γινόμαστε αγριότεροι από τα ζώα.

Εκείνα όλα τα έχουν κοινά και κανένα δεν έχει περισσότερα από τα άλλα·

εσύ όμως αν και είσαι άνθρωπος, γίνεσαι πιο σκληρός από θηρίο,

όταν κλείνεις ερμητικά σε ένα σπίτι τις τροφές που θα αρκούσαν για να θρέψουν χιλιάδες φτωχούς.

Και βέβαια,

δεν είναι μόνο η φύση κοινή σε μας, αλλά και άλλα περισσότερα·

ο ουρανός είναι κοινός και ο ήλιος και η σελήνη και τα αστέρια και ο αέρας και η θάλασσα

και η γη και η ζωή και ο θάνατος και τα γηρατειά και οι αρρώστιες και η υγεία και η ανάγκη για τροφή και ενδυμάτων.

Πώς λοιπόν δεν είναι παράλογο

αυτοί που μοιράζονται τόσα πολλά μεταξύ τους στα χρήματα να είναι τόσο πλεονέκτες,

και να μη διατηρούν την ίδια ισονομία;

Γιατί ο θάνατος απομακρύνει από την απόλαυση, αλλά οδηγεί στην τιμωρία.

Για να μη γίνει λοιπόν κάτι τέτοιο, ας εφαρμόσουμε την ελεημοσύνη.

Γιατί αυτή είναι η βασίλισσα των αρετών, η οποία θα μας απαλλάξει από την τιμωρία.

Ας κάνουμε τα περιττά χρήσιμα,

αφού παραμερίσουμε τον πολύ πλούτο, και την ημέρα της κρίσεως,

ακόμη κι αν έχουμε διαπράξει χιλιάδες παραπτώματα,

ο Θεός θα μας συγχωρήσει.»

Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος

 

Γέροντας Ευθύμιος ο Καψαλιώτης, ο εξ Αύρας Τρικάλων ορμώμενος: Μία σύγχρονη μορφή της Ορθοδοξίας

 

Του Γιώργου Θεοχάρη

Mια μορφή της Ορθοδοξίας που εκπέμπει αγιότητα. Ένας σύγχρονος ασκητής, που ζει ταπεινά και λιτά μέσα στο δάσος της Καψάλας στο Άγιον Όρος. Εκεί όπου βλέπει μόνο ο Θεός! Συναντάμε τον θεόπνευστο γέροντα Ευθύμιο, τον διάδοχο του πατέρα Παϊσίου, όπως συνηθίζεται να τον αποκαλούν εκατοντάδες προσκυνητές που τον επισκέπτονται καθημερινά. Βεβαίως, εκείνος σε καμία περίπτωση δεν δέχεται αυτόν τον ρόλο. «Είμαι αμαρτωλός και ανάξιος», λέει συνεχώς στον κόσμο που καταφθάνει μέσα από ένα αυτοσχέδιο μονοπάτι στο απόκρημνο κελί του. Εκεί όπου ζει με τρεις ακόμα νεότερους μοναχούς που τον διακονούν.
Γαλήνια μορφή, πράος και χαρισματoύχος. Η απόλυτη ηρεμία των κινήσεων και της φωνής του με άφησε συγκλονισμένο. Αυτός είναι ο γέροντας Ευθύμιος ο Αγιορείτης. Ζει σε ένα λιτό κελί κάτω από τις Καρυές, την Καψάλα, με πέντε ακόμα μοναχούς. Η φήμη του, αν και μόλις πενήντα χρόνων, έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο. Καθημερινά, δέχεται δεκάδες προσκυνητές από κάθε γωνιά του πλανήτη, για να πάρουν την ευχή του και να βρουν λύση στα προβλήματά τους. Να ακούσουν τον λόγο του, να ξαποστάσουν από το λιοπύρι της ζωής και τις τόσες τρικυμίες της. Αναζητώντας ένα ήσυχο λιμάνι…
Κάποιοι από αυτούς ήμασταν κι εμείς, που πριν από είκοσι περίπου μέρες είδαμε τον ξακουστό γέροντα στο ταπεινό κελί του. Στην παρέα ήταν και δύο πρώην βουλευτές, που είχαν, σημειωτέον, ψηφίσει τα Μνημόνια… «Νίκο, σου είπα να μην το κάνεις αυτό», είπε στον έναν από αυτούς, που είχε ξαναπάει και είχε ξαναδεί τον γέροντα.
«Να ξέρετε κάτι, παιδιά μου: η οικονομική αυτή κρίση θα κάνει καλό στην Ελλάδα. Θα το δείτε σε λίγο καιρό, μία μπόρα είναι και θα περάσει. Είναι μία ευκαιρία να ενισχύσουμε την πίστη στον τριαδικό Θεό μας», εξήγησε ο ταπεινός γέροντας.
«Γέροντα, εδώ που φθάσαμε, η Ελλάδα είναι εύκολο να σωθεί;», τον ρώτησα. «Η Ελλάδα και θα σωθεί και σύντομα θα σταθεί στα πόδια της», μου είπε και συμπλήρωσε: «Να προσέχετε εσείς οι δημοσιογράφοι τι γράφετε».

Χωρίς να γνωρίζει την ιδιότητά μου, ούτε καν το όνομά μου, αναφέρθηκε στο γράψιμο… Τον ρώτησα: «Έγραψα κάτι που δεν έπρεπε;» και χαμογελαστά απάντησε: «Είπα γενικότερα να προσέχεις, διότι οι παγίδες στη δημοσιογραφία είναι πολλές…». Η συζήτηση συνεχίστηκε με πνευματικά θέματα, αλλά και με ό,τι αφορά την Ελλάδα. Έδειχνε να πονάει ιδιαίτερα αυτόν τον τόπο, όπως άλλωστε και ο πνευματικός του καθοδηγητής, πατέρας Παΐσιος. Του ζήτησα να μου δώσει ευλογία για να τον φωτογραφήσω, αλλά αρνήθηκε, λέγοντας: «Όχι, παιδί μου…».
«Να ζείτε απλά, χωρίς ανέσεις και επιθυμίες για πολλά στη ζωή σας, να εκκλησιάζεστε τακτικά και να εξομολογείστε, να προσεύχεστε με πίστη και ταπείνωση, με αγάπη για τους συνανθρώπους μας και τον Χριστό μας και τότε ο Παντοδύναμος θα σας χτυπήσει την πόρτα», κατέληξε ο θεόπνευστος γέροντας.

Ο Γέρων Ευθύμιος της Καψάλας γράφει για την αγία μορφή του γέροντα Ευσεβίου Γιαννακάκη
Αποτέλεσμα εικόνας για γέροντα Ευσεβίου Γιαννακάκη
Ο ιερεύς π. Παναγιώτης Τ., ο οποίος διετέλεσε και καθηγητής στην Αθωνιάδα Σχολή, σε ομιλία του στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, είχε πει μεταξύ άλλων: «Γνωρίζω πολλούς Αγιορείτας, φτασμένους στην αρετή ανθρώπους, που το όνομα και μόνο του γέροντα ακούνε και κάνουν τον σταυρό τους. Μιλούν με τα καλύτερα λόγια γι’ αυτόν και τον έχουν άγιο. Θα αναφέρω δύο περιστατικά, άγνωστα στους πολλούς, τα οποία γνωρίζω ο ίδιος από πρώτο χέρι: Κάποιος συμφοιτητής μου ήθελε να γίνει μοναχός. Εσκέπτετο να μεταβεί στο Άγιον Όρος… Τους χρόνους των σπουδών του, ιδίως τους δύο τελευταίους, είχε αυτόν τον προβληματισμό μέσα του. Ένα απόγευμα, το εκμυστηρεύθηκε στον π. Ευσέβιο, αν και δεν ήταν πνευματικό του τέκνο, και εκείνος παραδόξως τον απέτρεψε. Του είπε: “Δεν κάνεις, παιδί μου, για μοναχός”. Το αψήφησε, δεν το έλαβε υπόψη του. Πήγε στη μονή … (μεγάλη κοινοβιακή μονή του Αγίου Όρους), έβαλε μετάνοια στον γέροντα και παρέμεινε δόκιμος. Κάτι δεν πήγαινε καλά και αυτό ήταν η αιτία να μην προχωρήσει ο γέροντας στην κουρά του. Ένα καλοκαίρι που έτυχε να είμαι κι εγώ στη μονή, ο δόκιμος ανέφερε στον ηγούμενο αυτό που του είχε πει ο π. Ευσέβιος. Και εκείνος του είπε: “Δεν μου το έλεγες από την αρχή, παιδάκι μου, ότι ο π. Ευσέβιος σου είπε έτσι; Γιατί και εσύ να βασανίζεσαι κι εμάς να ταλαιπωρείς; Το έβλεπα κι εγώ ότι δεν κάνεις. Είχε δίκιο ο π. Ευσέβιος”. Μία φορά μόνο είχε δει τον συμφοιτητή μου ο διακριτικός γέροντας π. Ευσέβιος και με το χάρισμα της διοράσεως, που το έκρυβε μέσα του με πολλή επιμέλεια, του έδωσε τη σωστή κατεύθυνση. Ο Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης π. Γ.Κ., πριν φύγει για την επαρχία, όπου θα άνοιγε μοναστήρι, πέρασε από το Ιπποκράτειο, να πάρει την ευχή του π. Ευσεβίου.
– Φεύγω, πάτερ Ευσέβιε, για την … (και ανέφερε το όνομα της πόλεως).
– Για το Άγιο Όρος.
– Για την …, επανέλαβε εκείνος, νομίζοντας ότι ο γέροντας δεν είχε ακούσει καλά.
– Για το Άγιο Όρος, είπε πάλι ο γέροντας.
Δεν στάθηκε τότε στον λόγο του π. Ευσεβίου ο π. Γ. Πήγε, βέβαια, στον τόπο που είχε προγραμματίσει. Όταν όμως η Θεία Πρόνοια τον οδήγησε τελικά στο Άγιο Όρος, για να ανακαινίσει και να επανδρώσει μεγάλη κοινοβιακή μονή, τότε αξιολόγησε τη ρήση του προορατικού γέροντα…».
Αρκετοί Αγιορείτες, οι οποίοι στα φοιτητικά τους χρόνια είχαν πνευματικό τον π. Ευσέβιο, και άλλοι που μαθήτευσαν κοντά του μιλούν σήμερα με πολλή ευγνωμοσύνη και αγάπη για εκείνον. Ένας απ’ αυτούς, ο π. Ευθύμιος, ιερομόναχος στην Καλύβη της Αναστάσεως, γράφει: «Τον π. Ευσέβιο γνώρισα το έτος 1974, όταν πρωτοπήγα στην Αθήνα για εισαγωγικές εξετάσεις. Στη συνέχεια, ως φοιτητής, εκκλησιαζόμουν στον Άγιο Λουκά του Ιπποκράτειου και εξομολογούμην σε εκείνον, όσον καιρό ήμουν στην Αθήνα. Αποτελούσα μέλος μιας μικρής συνάξεως με ιεροσπουδαστές της Ροζαρίου και θεολόγους φοιτητές. Τακτικά μας συγκέντρωνε ο γέροντας και μας βοηθούσε πνευματικά με την πείρα του και τη διάκρισή του. Ήταν η λατρευτική ζωή του παρεκκλησίου όαση πνευματική και ο σεβαστός π. Ευσέβιος φύλακας άγγελος στα δύσκολα φοιτητικά χρόνια. Αισθανόμουν έναν αυθόρμητο σεβασμό και εμπιστοσύνη στο πρόσωπό του. Η μειλίχια και ήρεμη μορφή του μετέδιδε παρηγοριά και αισιοδοξία. Η απλότητά του βοηθούσε να τον πλησιάσεις και να ανοίξεις την καρδιά σου. Η ιεροπρέπειά του ενέπνεε ευλάβεια. Η πνευματική του ζωή ήταν κρυφή, δεν μιλούσε για τους αγώνες του. Άνετα εν τούτοις διεφαίνετο ή ασκητικότητά του, η αυταπάρνησή του και η αφοσίωσή του στο καθήκον του.

Τον γνωρίσαμε ως ευλαβέστατο Λειτουργό και άριστο Πνευματικό. Τον βλέπαμε, παρ’ όλη την ηλικία του, να αναλώνει τον χρόνο του, τις δυνάμεις του, τον εαυτό του ολόκληρο στη διακονία των αγαπημένων του ασθενών. Έπαιρνε τη λύπη τους και τους μετέδιδε ελπίδα. Είχε το χάρισμα της παρακλήσεως. Οι προσευχές του βοηθούσαν πολλούς με τρόπο θαυματουργικό να βρουν την υγεία της ψυχής με την εξομολόγηση και κατόπιν του σώματος. Νύκτωνε στο εξομολογητήριό του και όρθριζε στη δοξολογία του Θεού. Οργάνωνε κατηχητικά, φιλανθρωπίες, έκανε ιδρύματα και πάρα πολλές κρυφές ελεημοσύνες. Μια φορά, παραμονή εορτών, είχε ετοιμάσει φακέλους με χρήματα για πρόσωπα που είχαν ανάγκη. Κάποιος άνοιξε το ντουλαπάκι του Ιερού και πήρε τα χρήματα. Ο Γέροντας ήρεμα το αντιμετώπισε και, όταν του προτείναμε να το αναφέρει στην Αστυνομία, δεν συμφώνησε. Μόνο ηύχετο για να μετανοήσει ο κλέπτης… Πολύ ωφελήθηκα κοντά του και πολλά με δίδαξε. Αλλά κυρίως δύο χαρακτηριστικά του μ’ εντυπωσίαζαν περισσότερο. Το πρώτο ήταν η προσπάθειά του να ζει και να εργάζεται αφανώς, διότι ήταν πολύ ταπεινός… Όπως η ζωή του ήταν μυστική, έτσι και το έργο του δεν ήθελε να φαίνεται στα μάτια των ανθρώπων. Αυτό είναι τεκμήριο γνησιότητος. Ό,τι έκανε το έκανε για τον Θεό και την εικόνα Του, τον άνθρωπο.
Ομολογούσε και πίστευε ότι όλα οφείλονται στη χάρη του Θεού. Ο ίδιος δεν είχε λογισμούς ότι κάνει κάτι αξιόλογο. Δεν είχε επιδιώξεις για προαγωγές και αξιώματα, ούτε για επισκοπικούς θρόνους. Αυτά δεν τον συγκινούσαν, αν και του άξιζαν. Προτιμούσε να εργάζεται στο έργο του Θεού, θαμμένος στο μικρότατο γραφειάκι του, κάτω από το Ιερό της εκκλησίας, και μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Αλλά ο πνευματικός του πλούτος και η Χάρη του ήταν αδύνατον να κρυφθούν, γι’ αυτό και οι άνθρωποι έτρεχαν κοντά του. Εύρισκαν έναν στοργικό πατέρα και έναν πνευματικό οδηγό.
Το δεύτερο που με εντυπωσίαζε στον γέροντα ήταν η ειλικρινής Αγάπη του για τον μοναχισμό. Έζησε ο ίδιος ως μοναχός στη Λαύρα των Καλαβρύτων με υπακοή, ξενιτειά και προσευχή σε χρόνια πολύ δύσκολα. Στο Ιπποκράτειο διέμεινε σ’ ένα πολύ μικρό κελάκι, στον τελευταίο όροφο, δίπλα στους ασθενείς. Εκεί “ως στρουθίον μονάζον επί δώματος” (Ψαλμ. ρα’, 8) ζούσε ασκητικά, απλά και πτωχικά. Ανεδείχθη κτίτωρ δύο γυναικείων μονών και εβοήθησε πολλούς νέους ν’ ακολουθήσουν την Αγγελική ζωή των μοναχών, όπως και την αναξιότητά μου. Κάθε χρόνο επεσκέπτετο το Άγιο Όρος. Ουδέποτε διέκοψε τις σχέσεις του με το μοναστήρι της μετάνοιάς του και τον ηγούμενο παραδελφό του, π. Άνθιμο.
Ενίοτε μ’ έπαιρνε μαζί του στη Λαύρα των Καλαβρύτων για την αγρυπνία του Αγίου Αλεξίου, καθώς και στο Μοναστήρι του των Εισοδίων στον Ωρωπό. Ήρθε και με επισκέφθηκε στο Κέντρο Νεοσυλλέκτων Αεροπορίας στην Τρίπολη και εκεί, καθήμενοι μόνοι μας στην αίθουσα του επισκεπτηρίου, με εξομολόγησε και δρόσισε την ψυχή μου…
Όταν εξέφρασα την επιθυμία μου να γίνω μοναχός στο “Περιβόλι της Παναγίας”, το σεβάστηκε και το χάρηκε… Αφήνοντας τον κόσμο, πέρασα να τον χαιρετήσω. Με συμβούλευσε καταλλήλως. Με χαιρέτησε δίνοντάς μου την ευχή του. Ήταν η τελευταία μας συνάντηση. Έκτοτε δεν τον ξαναείδα. Οι ευχές του με βοήθησαν να γίνω μοναχός. Αιωνία του η μνήμη. Ο Θεός να τον συναριθμήσει στη χορεία των Αγίων Του.
Αμήν.
Με άπειρη ευγνωμοσύνη, Ιερομόναχος Ευθύμιος Αγιορείτης».
πηγή

 

 

Μητροπολίτης Μόρφου: «Ο Γέρων Ιάκωβος όπως τον έζησα»



Ο Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος σκιαγραφεί την προσωπικότητα και την αγιότητα του Γέροντος Ιακώβου, όπως ο ίδιος τον έζησε. Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα της ενορίας Αποστόλου Βαρνάβα και Μακαρίου Δασούπολης σε εκδήλωση που διοργανώθηκε από την ενορία Αποστόλου Ανδρέα Συνοικισμού Στρόβολος 3 Λευκωσίας Κύπρου στις 11 Φεβρουαρίου 2017.

ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗΣ

 

ΕΝΗΜΕΡΩΣΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΕ: ΛΑΒΕ ΜΕΡΟΣ ΚΑΙ ΠΕΣ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΥΣ

Σε ηλεκτρονική διαβούλευση η συνταγματική αναθεώρηση

 
Διαβάστε τις ερωτήσεις που καλούνται να απαντήσουν οι πολίτες

 

Συνεδριάζει σήμερα στη Βουλή στις 12:30 η Επιτροπή για τη συνταγματική αναθεώρηση, με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα να κάνει την εισήγηση, με πρωτοβουλία του οποίου συγκροτήθηκε και η εν λόγω επιτροπή.
Η Επιτροπή για τη Συνταγματική Αναθεώρηση έχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Την περίοδο αυτή, η βασική πρωτοβουλία της έχει να κάνει με τη συμμετοχή του πολίτη στη διαδικασία, καθώς μέσω της ιστοσελίδας της Επιτροπής http://www.syntagma-dialogos.gov.gr δίδεται η δυνατότητα να ψηφίσει μεταξύ διαφορετικών επιλογών σε μεγάλο εύρος θεμάτων, που είναι πιθανό να τεθούν προς αναθεώρηση.
Πρέπει να διευκρινιστεί ότι διασφαλίζεται κάθε «ψήφος» να είναι ατομική (δηλαδή να μην μπορεί ένα άτομο να διπλοψηφίσει) και ταυτόχρονα (διασφαλίζεται) το απόρρητο των στοιχείων του πολίτη που συμμετέχει στη διαδικασία.
Η συμμετοχή στην ηλεκτρονική διαβούλευση γίνεται, συγκεκριμένα, μέσω της ιστοσελίδας του Taxisnet, με την Επιτροπή να διατηρεί, για στατιστικούς λόγους, το φύλο, την ηλικία και την περιοχή στην οποία διαμένει ο πολίτης, με διασφαλισμένη την ανωνυμία του. Ο συνολικός εκτιμώμενος χρόνος συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου (έξι ενότητες) είναι 20 λεπτά.
Με την ηλεκτρονική διαβούλευση η Επιτροπή για τη συνταγματική αναθεώρηση, προσβλέπει στη συμμετοχή της κοινωνίας, σπάζοντας το «εμπάργκο» που θέλει την κορυφαία αυτή διαδικασία (της αναθεώρησης του Συντάγματος) να είναι αντικείμενο μόνο των ειδικών και των βουλευτών. ‘Αλλωστε, το ίδιο το Σύνταγμα «απαιτεί την προσφυγή στη λαϊκή βούληση» επισημαίνει μέλος της Επιτροπής στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, υπονοώντας τις εκλογές που μεσολαβούν μεταξύ της απόφασης για αναθεώρηση και της πραγματοποίησής της.
Μετά την ηλεκτρονική διαβούλευση η Επιτροπή έχει προγραμματίσει τη διαβούλευση με επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς πανελλαδικής εμβέλειας, και στις έδρες των 13 Περιφερειών της χώρας. Θα ακολουθήσει β΄ φάση της διαβούλευσης, με το έργο της Επιτροπής να ολοκληρώνεται τον Σεπτέμβριο.
Οι 6 θεματικοί άξονες της διαβούλευσης
  • Η δημόσια διαβούλευση αφορά τους εξής θεματικούς άξονες:
  • Θεσμική ανασυγκρότηση του κράτους και αρχιτεκτονική του πολιτεύματος
  • Θεσμοί διαφάνειας, λογοδοσίας και άμεσης δημοκρατίας
  • Σχέση κράτους-εκκλησίας
  • Κράτος δικαίου και ατομικές ελευθερίες
  • Συλλογικές ελευθερίες και κοινωνικά δικαιώματα
  • Κοινά, περιβάλλον, δημόσιος χώρος, πολιτισμός
Λόγω της σπουδαιότητας του έργου που καλείται να φέρει σε πέρας η Επιτροπή, έχουν τοποθετηθεί σε αυτήν πρόσωπα εγνωσμένου κύρους, το κάθε ένα στον χώρο του.
Πρόεδρος είναι ο καθηγητής Πολιτικής Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ Μιχάλης Σπουρδαλάκης, και μέλη ο ομ. καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Ανδρ. Δημητρόπουλος, οι πρυτάνεις Αθ. Δημόπουλος και Ι. Γκόλιας, επίσης οι πανεπιστημιακοί Ναπ. Μαραβέγιας και Ν. Μουζέλης, οι περιφερειάρχες Αττικής και Θεσσαλίας Ρ. Δούρου και Κ. Αγοραστός αντιστοίχως, ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας Κ. Μίχαλος, και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΘ Αν. Τζήκας.

Το ερωτηματολόγιο

Πενήντα τρία ερωτήματα στις έξι θεματικές ενότητες, περιλαμβάνει το ερωτηματολόγιο της δημόσιας διαβούλευσης. Και πρώτα, για τον ρόλο του Προέδρου της Δημοκρατίας. Ενδεικτικώς, αν η εκλογή του θα πρέπει να γίνεται με αυξημένη πλειοψηφία από τη Βουλή (όπως προβλέπει το Σύνταγμα) ή απευθείας από τον λαό αν δεν επιτευχθεί η αυξημένη πλειοψηφία στη Βουλή, χωρίς τη διάλυσή της. Αν ο έλεγχος του Προέδρου της Δημοκρατίας θα πρέπει να ασκείται από τη Βουλή ή από τον λαό ή και από τους δυο παραπάνω. Ακόμη, ποιες από τις παρακάτω αρμοδιότητες θα πρέπει να διαθέτει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας; (πολλαπλή επιλογή απαντήσεων) Να διαλύει πρόωρα τη Βουλή; Να συγκαλεί το Υπουργικό Συμβούλιο; Να συγκαλεί το Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών; Να προκηρύσσει δημοψήφισμα για κρίσιμα εθνικά θέματα κατά την κρίση του; Να απευθύνει διαγγέλματα προς το λαό;
Ακολουθούν τα ερωτήματα για τον ρόλο του Κοινοβουλίου. Και πρώτα, για τον ανώτατο αριθμό των βουλευτών: Να παραμείνει όπως ορίζεται από το ισχύον Σύνταγμα (300) ή να περιοριστεί στους 250 ή να περιοριστεί στους 200; Οι βουλευτές Επικρατείας θα πρέπει να παραμείνουν όπως ορίζεται από το ισχύον Σύνταγμα (maximum 15) ή να αυξηθούν ή να καταργηθούν ως θεσμός; Οι απόδημοι Έλληνες θα πρέπει να ψηφίζουν εξ αποστάσεως στις εθνικές εκλογές και να εκπροσωπούνται με διακριτές βουλευτικές έδρες ή να ψηφίζουν εξ αποστάσεως στις εθνικές εκλογές χωρίς διακριτή εκπροσώπηση ή να μην ψηφίζουν εξ αποστάσεως; ‘
Άλλο θέμα είναι η θητεία του βουλευτή: Το Σύνταγμα θα πρέπει να προβλέπει απεριόριστες βουλευτικές θητείες (όπως ισχύει σήμερα) ή διακοπτόμενη βουλευτική θητεία (να μην μπορεί να εκλεγεί για περισσότερες από 2 συνεχόμενες θητείες ή αποκλειστικό όριο βουλευτικών θητειών. Στη διαβούλευση τίθεται, επίσης, θέμα ασυμβιβάστου, καθώς υπάρχει ερώτημα για το εάν το Σύνταγμα θα πρέπει να προβλέπει τα υπάρχοντα ασυμβίβαστα με τη βουλευτική ιδιότητα ή την επέκταση των ασυμβιβάστων με τη βουλευτική ιδιότητα ή το ασυμβίβαστο βουλευτικής και υπουργικής ιδιότητας. Στο ερώτημα για τη βουλευτική ασυλία, το ερώτημα τίθεται ως εξής: Οι βουλευτές θα πρέπει να διώκονται ποινικά μόνο με την άδεια της Βουλής για οποιαδήποτε αξιόποινη πράξη ή με την άδεια της Βουλής μόνο για πολιτικά εγκλήματα ή χωρίς την άδεια της Βουλής για όλες τις αξιόποινες πράξεις τους; Επόμενο ερώτημα είναι το εκλογικό σύστημα: Το Σύνταγμα δεν θα πρέπει να κατοχυρώνει καμία μορφή εκλογικού συστήματος ή θα πρέπει να κατοχυρώνει το αναλογικό σύστημα;
Έπεται η δέσμη ερωτημάτων για την κυβέρνηση. Ο πρωθυπουργός θα πρέπει να είναι: σε κάθε περίπτωση βουλευτής ή είτε βουλευτής, είτε εξωκοινοβουλευτικός; Επίσης, η Βουλή μπορεί σε κάθε περίπτωση να αποσύρει την εμπιστοσύνη της από την κυβέρνηση ή να αποσύρει την εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση μόνο εφόσον έχει διασφαλίσει την επιλογή του νέου πρωθυπουργού; Αρμόδιοι για την εκδίκαση των αδικημάτων που διαπράττουν τα μέλη της κυβέρνησης θα πρέπει να είναι η ολομέλεια του ‘Αρειου Πάγου ή Ειδικό Δικαστήριο (όπως ισχύει σήμερα); Η ποινική δίωξη και η τακτική ανάκριση μέλους της κυβέρνησης θα πρέπει να ασκείται σε κάθε περίπτωση από ανώτατο δικαστήριο (χωρίς την άδεια της Βουλής) ή από ανώτατο δικαστήριο με την άδεια της Βουλής σε κάθε περίπτωση ή με την άδεια της Βουλής μόνο για τα αδικήματα που συνδέονται άμεσα με την άσκηση καθηκόντων τους;
Όσον αφορά την Τοπική και Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, ο πολίτης ερωτάται αν ο τρόπος και το σύστημα ανάδειξης των αιρετών μονοπρόσωπων και συλλογικών οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης α΄και β΄ βαθμού θα πρέπει να κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα ή να αφήνεται στην αρμοδιότητα του κοινού νομοθέτη. Αρμοδιότητες που ανήκουν στο κεντρικό κράτος μπορούν να ανατίθενται στους ΟΤΑ με τη συναίνεση τους ή ανεξάρτητα από τη συναίνεση τους ή με τη συναίνεση τους και πάντα με τη χορήγηση των αντίστοιχων οικονομικών πόρων;
Η επόμενη δέσμη ερωτημάτων αφορά τη θεματική ενότητα υπό τον τίτλο, «Θεσμοί διαφάνειας, λογοδοσίας και συμμετοχής των πολιτών». Ενδεικτικώς, ποιοι από τους παρακάτω τύπους δημοψηφισμάτων πρέπει να κατοχυρωθούν συνταγματικά; (πολλαπλή επιλογή απαντήσεων) α. Λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία β. Λαϊκή ανάκληση ψηφισμένου νόμου γ. Λαϊκή ανάκληση του Προέδρου της Δημοκρατίας (με δημοψήφισμα) δ. Δημοτικά και περιφερειακά δημοψηφίσματα με λαϊκή πρωτοβουλία ε. Λαϊκή ανάκληση αιρετών του α΄και β’ βαθμού αυτοδιοίκησης στ. Λαϊκή ανάκληση βουλευτών ζ. Όλα τα παραπάνω.
Στο θέμα της κρατικής χρηματοδότησης των κομμάτων, η ερώτηση είναι ναι ή όχι. Στην περίπτωση καταφατικής απάντησης, ο πολίτης καλείται να διευκρινίσει αν η χρηματοδότηση πρέπει να αφορά στο σύνολο των δαπανών τους ή μόνο στις εκλογικές δαπάνες ή σε συγκεκριμένο πρόγραμμα κοινωνικών, πολιτικών και ερευνητικών δράσεων. Επίσης αν η χρηματοδότηση θα πρέπει να είναι ανάλογη της εκλογικής τους δύναμης ή αντιστρόφως ανάλογη ή ισότιμη. Ακόμη, αν η χρηματοδότηση των κομμάτων επιτρέπεται μόνο από επώνυμες και διαφανείς εισφορές χωρίς οικονομικό όριο ή μόνο από επώνυμες και διαφανείς εισφορές με οικονομικό όριο ή από οποιοδήποτε ιδιώτη ή φορέα ανώνυμα και χωρίς οικονομικό όριο. Τέλος, η διασφάλιση της διαφάνειας και της πολυφωνίας στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα υπόκειται στον αποκλειστικό έλεγχο των Ανεξαρτήτων Αρχών ή αποτελεί μέριμνα όλων των κρατικών οργάνων (Βουλή, Κυβέρνηση, Ανεξάρτητες Αρχές).

Στη συνέχεια του ερωτηματολογίου, παρατίθενται οι ερωτήσεις για τη σχέση κράτους και εκκλησίας. Το Σύνταγμα θα πρέπει να ορίζει την επικρατούσα θρησκεία, χωρίς αυτό να επιφέρει καμία δυσμενή συνέπεια σε βάρος άλλων θρησκευμάτων ή να μην ορίζει την επικρατούσα θρησκεία. Η διδασκαλία και η γλώσσα των κειμένων θρησκευτικού περιεχομένου θα πρέπει να ανήκει αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των οργάνων της Πολιτείας ή να ανήκει αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των οργάνων της Πολιτείας μετά από σύμφωνη γνώμη της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και άλλων επίσημων θρησκευτικών δογμάτων. Ο οικονομικός έλεγχος και οι οικονομικές υποχρεώσεις όλων των αναγνωρισμένων θρησκευτικών δογμάτων θα πρέπει να ασκείται από τα όργανα της Πολιτείας όπως και για τα λοιπά Νομικά Πρόσωπα ή να υπόκειται σε ρυθμίσεις όπως ορίζει ο σχετικός νόμος.

Στο κεφάλαιο των ατομικών ελευθεριών, η ερώτηση έχει ως εξής: Οι πολίτες και τα όργανα της Πολιτείας θα πρέπει να ορκίζονται υποχρεωτικά με πολιτικό όρκο (στην τιμή και την υπόληψή τους) ή να ορκίζονται είτε με πολιτικό, είτε με θρησκευτικό όρκο ή να ορκίζονται υποχρεωτικά με πολιτικό όρκο και στη συνέχεια θρησκευτικό με βάση τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις; Στην οργάνωση και λειτουργία της Δικαιοσύνης, οι ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί πρέπει να επιλέγονται από το Υπουργικό Συμβούλιο όπως προβλέπει το ισχύον Σύνταγμα ή να εκλέγονται από το ίδιο το δικαστήριο μεταξύ των μελών του ή να επιλέγονται από το Υπουργικό Συμβούλιο μετά από συγκεκριμένες προτάσεις των Ανώτατων Δικαστηρίων ή να επιλέγονται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας μετά από συγκεκριμένες προτάσεις των Ανώτατων Δικαστηρίων;
Στο κεφάλαιο, «Συλλογικές Ελευθερίες και Κοινωνικά δικαιώματα», τίθενται τα ερωτήματα: Δεδομένης της νομοθετικής πρόβλεψης προσωπικού ασφαλείας, θεωρείτε ότι πρέπει να αποκλείονται κάποιες κατηγορίες εργαζομένων από το δικαίωμα στην απεργία; Ναι ή Όχι. Αν ναι, ποιες για ποια από τις παρακάτω κατηγορίες θα πρέπει να απαγορευτεί το σχετικό δικαίωμα;
α. Για τους υπηρετούντες στις ένοπλες δυνάμεις
β. Για τους υπηρετούντες στα σώματα ασφαλείας
γ. Για τους Δικαστικούς Λειτουργούς.
Το δικαίωμα της απεργίας θα πρέπει να κατοχυρώνεται υπέρ των εργαζομένων μόνο για τη διαφύλαξη των άμεσων οικονομικών και εργασιακών τους συμφερόντων ή για τη διαφύλαξη πάσης φύσεως συμφερόντων τους ή για τη διαφύλαξη πάσης φύσεως συμφερόντων τους.
Το Σύνταγμα θα πρέπει να απαγορεύει ρητά το δικαίωμα στην ανταπεργία (lock out) ή να επιτρέπει το δικαίωμα στην ανταπεργία (lock out). Οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, οι συλλογικές συμβάσεις, το περιεχόμενό τους και ειδικότερα ο μισθός, πρέπει να κατοχυρώνονται ρητά στο Σύνταγμα; Ναι ή Όχι. Η πολιτική επίταξη υπηρεσιών ως μέτρο αντιμετώπισης των συνεπειών απεργίας πρέπει να απαγορεύεται ρητά από το Σύνταγμα; Ναι ή Όχι. Πρέπει να υπάρξει συνταγματική πρόβλεψη για την αναγνώριση, κατοχύρωση και προαγωγή κοινωνικών συνεταιρισμών και άλλων δομών κοινωνικής οικονομίας; Ναι ή Όχι. Επιπροσθέτως, για ποια από τα παρακάτω βασικά κοινωνικά αγαθά και κοινωνικές υπηρεσίες πιστεύετε ότι το Σύνταγμα πρέπει να κατοχυρώνει καθολικό δικαίωμα πρόσβασης: (πολλαπλή επιλογή απαντήσεων)
α. Νερό
β. Ενέργεια
γ. Στέγη
δ. Παιδεία
ε. Υγεία
στ. Κανένα από τα παραπάνω.
Η τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να παρέχεται αποκλειστικά από ΝΠΔΔ ή από ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και τελεί υπό την εποπτεία του κράτους με τους ίδιους όρους που γίνεται και με το δημόσιο πανεπιστήμιο ή από οποιονδήποτε φορέα χωρίς περιορισμούς ως προς τον σκοπό του. Η πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση θα πρέπει να είναι δωρεάν σε όλους τους κύκλους σπουδών ή μόνο στον προπτυχιακό κύκλο ή σε κανέναν κύκλο σπουδών.
Στην τελευταία θεματική ενότητα, ο πολίτης ερωτάται εάν πιστεύει ότι πρέπει να απαγορεύεται συνταγματικά η ιδιωτικοποίηση των δικτύων παροχής και διαχείρισης ηλεκτρικού ρεύματος και νερού; Ναι ή Όχι. Αν πιστεύει ότι το Σύνταγμα θα πρέπει να περιλαμβάνει ρύθμιση η οποία θα δεσμεύει το κράτος να λαμβάνει μέτρα για την προστασία από τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής; Ναι ή Όχι. Αν πιστεύει ότι πρέπει να κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα η απαράγραπτη αξίωση της ελληνικής πολιτείας για την επιστροφή των αρχαιοτήτων που απομακρύνθηκαν παράνομα από τη χώρα; Ναι ή Όχι. Σε όλες τις ερωτήσεις δίδεται η δυνατότητα απάντησης, «δεν γνωρίζω/ δεν απαντώ».

 

 

Τα παιδιά είναι ευλογία Θεού…γι’αυτό και μας ευλογούν!

«Τίς ἄρα μείζω νἐστὶν ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν; καὶ προσκαλεσάμενος ὁ ᾿Ιησοῦς παιδίον ἔστησεν αὐτὸ ἐν μέσῳαὐτῶν καὶ εἶπεν· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐὰν μὴ στραφῆτε καὶ γένησθε ὡς τὰ παιδία, οὐ μὴ εἰσέλθητε εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν. ὅστις οὖν ταπεινώσει ἑαυτὸνὡς τὸ παιδίον τοῦτο, οὗτός ἐστιν ὁ μείζων ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν. καὶ ὃςἐὰν δέξηται παιδίον τοιοῦτον ἓν ἐπὶ τῷ ὀνόματί μου, ἐμὲ δέχεται». (Ματθ. 18, 2-5).

Τα παιδιά είναι η ένσαρκη ενθύμηση σε όλους μας για το πώς θα πρέπει να είμαστε. Όταν λέγει ο Κύριος ότι πρέπει να γίνουμε σαν τα παιδιά, δεν εννοεί την μωρία των παιδιών, αλλά την αγαθότητά τους, την καθαρότητά τους, την ακακία τους.

Ο κόσμος των παιδιών, είναι ο κόσμος του Θεού. Ένας κόσμος χωρίς μνησικακία, χωρίς έχθρες, χωρίς εμπάθεια, χωρίς φθόνο. Ένας κόσμος με απλότητα, με ανεξικακία, με δόσιμο, με ταπείνωση, με αγάπη.


Η ζωή των «μεγάλων» απομακρύνεται όλο και πιο πολύ, απ’ αυτό το παιδικό αίσθημα της ανεμελιάς. Μίας ανεμελιάς που δεν είναι αναισθησία, αλλά ελευθερία. Οι πολλές υποχρεώσεις, οι μέριμνες μέσα στις οποίες έχουμε μπλεχτεί σβήνουν την «παιδικότητα» των ενηλίκων. Καταντούμε «καθώς πρέπει» εγκλωβισμένοι σε «τύπους ωριμότητος», θέλουμε να φαινόμαστε σκληροί, σπουδαίοι, πετυχημένοι.

Στα μάτια των παιδιών όμως και όχι των μεγάλων, βλέπεις αυτήν την σπινθηροβόλα σιγουριά της ελπίδος. Νιώθει κανείς αυτήν την ευλογία των παιδιών, στο άκακο βλέμμα τους, στα τρυφερά τους χέρια, στο ανυπόκριτο χαμόγελό τους.

Τα παιδιά είναι ευλογία Θεού…γι’αυτό και μας ευλογούν. Μας ευλογούν με την παρουσία τους, μας ευλογούν με την καθαρότητά τους, με το «κατ’εικόνα και καθ’ομοίωσιν» που ακόμα δεν έχει λερωθεί και που δεν πρέπει να γίνουμε υπαίτιοι εμείς.

Λέμε ότι τα παιδιά είναι το μέλλον μας. Ναι, πόσο αληθινό είναι αυτό.
Όμως δεν είναι απλά το επίγειο μέλλον μας, αλλά κάτι πολύ βαθύτερο. Τα παιδιά, μας δείχνουν το αύριο μετά το τέλος, μας δείχνουν δηλαδή την κοινωνία της Βασιλείας του Θεού. Μας δείχνουν το Ουράνιο μέλλον μας εν Χριστώ.
Στα μάτια των παιδιών καθρεπτίζεται ο Θεός, ώστε και εμείς που Τον λησμονήσαμε, να Τον θυμηθούμε.

Να θυμηθούμε Εκείνον που έγινε ένας από εμάς και μας καλεί να τον ομοιάσουμε. 

Ο Θεός μας καλεί να γίνουμε παιδιά γιατί αυτά ομοιάζουν μαζί Του, μας καλεί να σπάσουμε τους δεσμούς μας με την υπεροψία, τον εγωισμό και την εμπάθεια και να εισέλθουμε στον θεάρεστο κόσμο των παιδιών χωρίς αγωνιά για την βιτρίνα μας και την δήθεν «μεγαλωσύνη» μας!
«Αμὴν λέγω ὑμῖν, ἐὰν μὴ στραφῆτε καὶ γένησθε ὡς τὰ παιδία, οὐ μὴεἰσέλθητε εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν» (Ματθ.18,3)
«Αλήθεια σας λέω, αν δε στραφείτε και δε γίνετε σαν τα παιδιά, δεν θα εισέλθετε στη βασιλεία των ουρανών».

αρχιμ.Παύλος Παπαδόπουλος

 

 

Ο Κύριος υποδέχεται τον αδίκως καταδικασθέντα νέγρο.

Ο Κύριος υποδέχεται τον αδίκως καταδικασθέντα νέγρο.

Στην Αμερική εκτός από τους ορθοδόξους μετανάστες Ελληνοαμερικανούς, Ρώσους και λοιπούς ορθοδόξους υπάρχουν περίπου και 1.000.000 ντόπιοι Αμερικανοί, Λατινοαμερικάνοι, Εβραίοι, Ινδιάνοι, Εσκιμώοι και λοιποί από Αλάσκα, μέχρι την Γη του πυρός –το τελευταίο άκρο της Λατινικής Αμερικής- κοντά στο Νότιο Πόλο. Όλοι αυτοί έχουν βαπτιστεί ορθόδοξοι τα τελευταία 30 χρόνια και αγωνίζονται ορθόδοξα με φιλότιμο, εξομολόγηση, υπακοή, ορθόδοξη ασκητικότητα, θεία κοινωνία κλπ. Ειδικό διορθόδοξο ποιμαντορικό έργο γίνεται σε όλες τις ΗΠΑ και μάλιστα σε πολλές ιδιωτικές και κρατικές φυλακές ακόμη και σε πτέρυγες μελλοθανάτων.

Κάποιος δυστυχής νέγρος –πρώην προτεστάντης- είχε άδικα συλληφθεί και κατηγορηθεί για τρείς φόνους και είχε καταδικασθεί να εκτελεσθεί μέσα σε θάλαμο αερίων. Ο ορθόδοξος ιερέας της φυλακής τον κατήχησε και τον βάπτισε ορθόδοξο και τον εξομολόγησε και κοινώνησε πριν την άδικη εκτέλεσή του. Όταν ζητήθηκε από τον κατάδικο να δηλώσει ό,τι ήθελε προθανάτια επιβεβαίωσε τους μάρτυρες της εκτέλεσης του, ό,τι βλέπει μέσα σε λάμψη τον Χριστό να τον περιμένει να τον στεφανώσει με πολλή αγάπη σαν μάρτυρα και για την άδικη καταδίκη του αλλά κυρίως για την μεγάλη ορθόδοξη μετάνοιά του! Επίσης ο νέγρος ζήτησε από όλους συγγνώμη και υποσχέθηκε ότι συγχωρεί όσους τον αδίκησαν και τους εκτελεστές του και τους συναδέλφους του στη φυλακή και ότι θα ζητήσει από τον Χριστό να προσεύχεται με αγάπη για πάντα για όλους. Σε λίγα λεπτά έγινε η εκτέλεση με δηλητηριώδη αέρια.

Το εντυπωσιακό ήταν ό,τι το πρόσωπο της σωρού του εκτελεσθέντος ήταν ιλαρό και γαληνότατο, απόδειξη ότι ο Χριστός τον δέχθηκε, τον συγχώρεσε και τον ελέησε. Τότε ο πνευματικός του, ορθόδοξος ιερέας π. Δημήτριος Χ. που ήτανε μάρτυρας στην εκτέλεση βεβαίωσε ότι σπάνια στα 25 χρόνια που εξομολογεί είδε τέτοια μετάνοια και ταπείνωση και σιγουριά ό,τι -όπως του είπε ο νέγρος- οι άνθρωποι δίκαια ή άδικα καταδικάζουν αλλά ο Χριστός πάνω από κάθε δικαιοσύνη αγαπά και συγχωρεί. Αμήν για όλους μας.  

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ.  πηγή, ήτοι: »Η ζωή διδάσκει τον Χριστό», Αθήνα 2017, μοναχού Ι.